CAR SERVICE
Automatická převodovka, jak jsme ji znali v minulosti, už dávno není pouze americkou vymožeností. Naopak, pomalu ale jistě se automatická převodovka stává standardem i ve vozech evropské výroby. Malá zkušenost mezi motoristy ve spojení s mýty, které okolo automatických převodovek panují, pak pokládá zásadní otázku – jaká je životnost moderních automatických převodovek?
Odpověď není jednoduchá. Při správné péči a údržbě by měla automatická převodovka vydržet tolik, kolik vydrží i další důležité části automobilu. Tedy zhruba nějakých 300 000 kilometrů, což znamená asi 10 let provozu automobilu. Ale tento údaj je pouze orientační. Životnost převodovky ovlivňuje spousta faktorů, níže naleznete 7 nejdůležitějších.
Automatická převodovka, jak jsme ji znali v minulosti, už dávno není pouze americkou vymožeností. Naopak, pomalu ale jistě se automatická převodovka stává standardem i ve vozech evropské výroby. Malá zkušenost mezi motoristy ve spojení s mýty, které okolo automatických převodovek panují, pak pokládá zásadní otázku – jaká je životnost moderních automatických převodovek?
Odpověď není jednoduchá. Při správné péči a údržbě by měla automatická převodovka vydržet tolik, kolik vydrží i další důležité části automobilu. Tedy zhruba nějakých 300 000 kilometrů, což znamená asi 10 let provozu automobilu. Ale tento údaj je pouze orientační. Životnost převodovky ovlivňuje spousta faktorů, níže naleznete 7 nejdůležitějších.
Tento bod není radno u automatických převodovek zanedbávat. Dbejte na dodržování intervalů výměny oleje předepsaných výrobcem. Pokud doporučuje měnit každé 3 roky, i když nenajedete patřičný počet kilometrů, udělejte to. Automatické převodovky fungují na principu složitých hydraulických systémů a olej jakkoliv zhoršené kvality výrazně snižuje jejich životnost.
Další bod, který určuje výrobce a je opravdu dobré jej dodržovat. Výrobci většinou udávají jak konkrétní doporučenou značku oleje, tak vlastnosti, které jsou nutné. Do automatické převodovky vždy patří jenom olej, který stanovil výrobce. Oleje jiných vlastností mohou automatickou převodovku vážně poškodit, nebo výrazně snížit její životnost.
Automatická převodovka je natolik složitým zařízením, že na její životnost a spolehlivost má vliv i motor, diferenciál, řídící tyč a další části automobilu. Včasné odhalení nedostatků v jiných částech vozu má pozitivní vliv také na celkový stav a životnost automatické převodovky. Naopak, nepravidelný nebo žádný preventivní servis může vést k tomu, že případná skrytá závada může nenávratně poškodit i automatickou převodovku, a tím se oprava stane několikanásobně dražší.
Jestli něco dělá automatickým převodovkám opravdu problém, a přitom by to málokoho napadlo, je teplota zvýšená nad provozní normál. Většina automobilů nemá ukazatel teploty oleje v převodovce, ale každý automobil má ukazatel teploty chladící kapaliny a podle toho lze orientačně zjistit i přehřívání motoru. Pokud se přehřívá motor, přenáší se toto i na převodovku – přehřívání snižuje její spolehlivost, funkčnost i životnost. Proto je třeba problémy s chlazením řešit vždy včas.
Dnešní moderní vozy a automatické převodovky většinou majitelům nabízejí různé volby režimů jízdy. Jsou zde nejen proto, aby si řidič jízdu patřičně užil, ale také proto, aby automatická převodovka a její řídící jednotka věděly, co se od nich očekává. Jakákoliv dlouhodobá či opakovaná nepatřičná zátěž snižuje životnost automatické převodovky a může zapříčinit její poruchu. Netrapte převodovku v domnění, že si automat se vším poradí. Lépe je zvolit správný režim a pracovat s automatem citlivě v rámci možností vozidla samotného.
Takhle jednoduše řečeno to každému přijde jako samozřejmost. Jistě, že převodovka trpí, když řadíme ze směru jízdy zpětný chod, aniž bychom nechali kola úplně zastavit. Představte si ale klasickou zimní situaci a automobil zapadlý v lehkém poprašku. Asi každý zkušenější šofér si s touto situací poradí rozhoupáním vozidla právě systémem rychlého řazení dopředu a vzad, spolu s rychlou prací nohou na spojkovém a plynovém pedálu. U automatu je ale tenhle způsob tou nejhorší variantou – takovéto houpání automatickou převodovku doslova ničí. U automatu nezbývá, než si v podobné situaci kola podsypat nebo cestu trochu pročistit.
Jakékoliv úpravy na vozidle, které nejsou schválené výrobcem, nelze nijak zvlášť doporučit. Ale občas je možné některé části vozu vyměnit či vylepšit v rámci jiných, homologovaných či jinak schválených úprav. Ale automatická převodovka – to je něco jiného. Samozřejmě, i vozy s automatem lze různě upravovat, ale pak už budete od převodovky nejspíše požadovat něco, na co není stavěná. A to znamená nebezpečí poruchy a snížení životnosti. Jakákoliv úprava automatické převodovky samotné je naprosto nevhodná.
D&G Automotive s.r.o.
Životice u NJ 103, 742 72 ŽIVOTICE U NOVÉHO JIČÍNA
GPS: 49.545520, 18.065488
T: +420 732 874 542 – Lukáš David
T: +420 775 581 062 – Jan Grozman
E: info-msk@www.dg-automotive.cz.scimitar.bbtemp.cz
D&G Automotive s.r.o.
1. Máje 185/46, VIMPERK 385 01
GPS: 49.0619169, 13.7845261
T: +420 728 434 294 – Antonín Šiška
E: info-jck@www.dg-automotive.cz.scimitar.bbtemp.cz
web: www.dg-automotive.cz
f: www.facebook.com/DGAutomotivesro
Otevírací doba:
Po – Pá: 9 – 17
So + Ne + svátky: ZAVŘENO
Odtahová služba: NON-STOP
letní měsíce: Červen – Červenec – Srpen
Po – Čt: 9 – 17
Pá + So + Ne + svátky: ZAVŘENO
Odtahová služba: NON-STOP
D&G Automotive s.r.o.
Životice u NJ 103, 742 72 ŽIVOTICE U NOVÉHO JIČÍNA
GPS: 49.545520, 18.065488
T: +420 732 874 542 – Lukáš David
T: +420 775 581 062 – Jan Grozman
E: info-msk@www.dg-automotive.cz.scimitar.bbtemp.cz
D&G Automotive s.r.o.
1. Máje 185/46, VIMPERK 385 01
GPS: 49.0619169, 13.7845261
T: +420 728 434 294 – Antonín Šiška
E: info-jck@www.dg-automotive.cz.scimitar.bbtemp.cz
web: www.dg-automotive.cz
f: www.facebook.com/DGAutomotivesro
Otevírací doba:
Po – Pá: 9 – 17
So + Ne + svátky: ZAVŘENO
Odtahová služba: NON-STOP
letní měsíce: Červen – Červenec – Srpen
Po – Čt: 9 – 17
Pá + So + Ne + svátky: ZAVŘENO
Odtahová služba: NON-STOP
D&G Automotive s.r.o. - Miroslav Kladiva © 2021-2022